...:: demi masa ::...

...:: demi masa ::...
"Demi Masa,
sesungguhnya manusia itu benar-benar
berada dalam kerugian
kecuali orang-orang yang
beriman,

dan mengerjakan amal
soleh

dan berpesan-pesan dengan
kebenaran serta kesabaran."

Friday, February 27, 2009

Wudu, Tayamum dan Solat Pesakit.

22 Februari 2009 (Ahad)

Alhamdulillah, pensyarah cancel kelas Isnin pagi.. maknanya, bolehla saya balik kampus lewat.. Isnin baru balik.. hehe.. =D

Itu asset ya, asset untuk saya.. kenapa? kerna Allah beri peluang pada saya mengikuti seminar wudu', tayamum dan solat pesakit- diadakan di Surau Al- Ikhwan, Taman Aman, Senai, Johor pada hari Ahad.. (ini tempat tinggalku..)

Pada mulanya saya berasa agak hairan, ada juga ya seminar wudu.. saya juga agak tertanya- tanya apakah yang ingin disampaikan dalam seminar pagi ini.

Nah, sedarkah kita bahwa setiap hari kita berwudu dan bersolat. Terfikirkah kita, bila kita ke hospital, ramai diantara pesakit yang tidak solat. alasannya apa? s.a.k.i.t.. mahu solat? mahu tapi bagaimana caranya tidak tahu.. tak pun, hentam saja ya..?

Penting untuk kita mencari ilmu mengenai wudu' tayamum dan solat ketika sakit. bayangkan ya macammana mau solat dalam keadaan tangan berbungkus, mulut terkoyak, kaki disimen bermeter- meter agaknya, tak mampu duduk, berdiri dan macam- macam lagi halangan solat.

bayangkan satu hari ibu ayah kita, sahabat- sahabat kita terlantar sakit dan kita tidak tahu cara untuk membantunya solat di waktunya.. terus kita biarkan dia berdosa disamping kita jua berdosa kerana tidak membantunya melakukan amalan wajib, SOLAT.

penting ilmu ini.. saya mendengar ceramah dari Ustaz Mahyudin, bersyukur kerna Ustaz Mahyudin dari UTM, Skudai tidak jemu- jemu mengajar kami di sini.. terima kasih ustaz..

susah ya untuk terangkan di sini, cuma diharap sahabat- sahabat dapat mencari ilmu ini dari ustaz- ustazah kalian yang terdekat.. semoga ia membantu kita.. =)

1 comment:

Anonymous said...

salam...

what a nice, readable and full of knowledge post...
keep it up...