...:: demi masa ::...

...:: demi masa ::...
"Demi Masa,
sesungguhnya manusia itu benar-benar
berada dalam kerugian
kecuali orang-orang yang
beriman,

dan mengerjakan amal
soleh

dan berpesan-pesan dengan
kebenaran serta kesabaran."

Monday, May 4, 2009

Hinaan.

Assalamualaikum...

"Ya Tuhanku...
Engkaulah maksud hati..
dan redhaMu Ya Allah,
menjadi idamanku..."

Sedang saya berhajat pada kebenaran serta hakikat kehidupan, Allah mendatangi pelbagai ujian, kritikan, halangan, hinaan... ini adalah sebuah doa yang tiba- tiba Allah dengarkan pada saya melalui perantaraan IKIM.fm..

Manusia.. kenapa sering salah- menyalahi, menuding jari, sentiasa tidak berpuas hati pada orang lain... Tiada siapa yang sempurna di dunia ini, kekadang kita sebolehnya cuba memuaskan hati semua orang tapi hakikatnya kita tak mampu..

Ungkapan hinaan, cacian dan sebagainya adalah perlu diambil sebagai ungkapan penghormatan.. semakin banyak ujian dan kritikan bila seseorang itu mengejar kebaikan,

hakikatnya: semakin pedas kritikan, semakin tinggi darjat dan semakin tinggi motivasi...

kita tak mampu menutup mulut sesiapa dari terus bercerita... namun, bila hal ini terjadi, bersikaplah acuh tak acuh atau berdiam diri.. muhasabah dan jadikan ia satu pengajaran yang boleh dikongsi dengan saudara- saudara kita...

kita hendaklah menjadi seperti batu karang. batu karang itu sentiasa dipukul dan dirempuh dengan air. namun, batu karang tetap teguh malah menjadi semakin kuat. begitu juga kita, semakin kita dipukul dengan kritikan, luluskanlah ia dengan kebaikan, yakin dengan hati bahwa Allah mengetahui segala- galanya, insyaAllah kita akan menjadi insan yang lebih berkualiti dan tinggi darjatnya di hadapan Allah SWT.

"Dan janganlah kamu(merasa) lemah, dan jangan (pula) bersedih hati, sebab kamu paling tinggi (darjatnya), jika kamu orang yang beriman" (3:139)

"Demi masa. sesungguhnya manusia itu dalam kerugian. kecuali orang2 yang beriman dan mengerjakan kebajikan serta saling menasihati untuk kebenaran dan saling menasihati untuk kesabaran." (103:1-3)

"Beginilah kamu! Kamu menyukai mereka, padahal mereka tidak menyukaimu, dan kamu beriman kepada semua kitab. Apabila mereka berjumpa kamu, mereka berkata,"Kami beriman," dan apabila mereka menyendiri, mereka menggigit ujung jari kerana marah dan benci kepadamu. Katakanlah, "Matilah kamu kerana kemarahanmu itu!" Sungguh, Allah Maha Mengetahui segala isi hati." (3:119)

Wallahu'alam.

5 comments:

Farid KurmaBam said...

Bersabarlah...

Everything happen for a reason, pasti ada hikmahnya...

joegrimjow said...

bab kene camni mmg xley d bawak bersabar
tp klu dapt
mmg hebat!

Farid KurmaBam said...

Apa tak bolehnya, boleh lar. Senyap sudah. Seandainya benar kita dihina kerana kesilapan kita yang telah lalu, 'just' redha je.

MuJaHiDaH SyUhAdA iLYa NaTaSya said...

saya tak kisah pun... huhuuu...

Anonymous said...

sya nk tnya..apakah patut saya hina org yg pernah melakukan kesilapan besar yang lampau sehingga menyakiti hatinya...adakah saya berdosa..