...:: demi masa ::...

...:: demi masa ::...
"Demi Masa,
sesungguhnya manusia itu benar-benar
berada dalam kerugian
kecuali orang-orang yang
beriman,

dan mengerjakan amal
soleh

dan berpesan-pesan dengan
kebenaran serta kesabaran."

Thursday, September 11, 2008

aku pulang rumah pd malam kemerdekaan..

Malam kemerdekaan..

saya pulang ke rumah pada 31 ogos 2008 yang lepas.. kebetulan minggu itu saya tidak mempunyai apa- apa program di universiti. kelapanganku itu aku gunakan untuk meluangkan masa bersama keluarga yang tersayang..

malam itu saya bersama keluarga keluar makan pada lebih kurang jam 10.00 malam. saya berasa sungguh gembira kerana rasanya sudah beberapa lama saya tidak makan semeja bersama keluarga. kebetulan juga masa itu cuti sekolah. adik- adikku semuanya berada di rumah. alhamdulillah. saya juga sempat merakam video telatah keluarga saya berkata- kata. ia semestinya akan menjadi sebuah kenangan yang abadi..

saya melihat jam. 11.45 malam.

"ayah, lagi 15 minit countdown merdeka ni. jom lah tengok countdown!"

adik- adikku ada yang menyokong, ada yang tidak. ayahku tidak kisah, ibuku pula malas. angah dan ayu mahu pergi tapi opi dan izul tidak. hmm.. itulah keluarga.. walaupun dalam sebuah keluarga, sememangnya mempunyai pendapat juga idea yang berbeda.

ayahku segera membayar semuanya.

"Terima kasih ayah sebab belanja kami makan.."

kami pun menaiki kereta dan terus menyusuri jalan malam itu untuk ke countdown. sedang ayah membawa kereta, kereta ayah hanya bergerak seperti biasa, di atas jalan yang betul( atau melalui jalan yang benarrr..), tiba- tiba kereta BMW sebelah kami bergerak terlalu kanan sehingga tiba- tiba..

"ssrreeettttttt......!"

BMW merah tersebut bergesel dengan kereta proton WAJA silver ayah. kami semua memandang kearah kereta itu serentak. namun, lelaki muda cina tersebut hanya menunjukkan pergerakan tangan menunjukkan bahawa tidak ada apa- apa yang berlaku. namun, ku lihat ada bahagian bumper keretanya tertanggal, agak teruk. ayah mahu berhenti tapi kereta tersebut terus menyusur laju.

ayah berhenti di sebelah kiri jalan. alhamdulillah, kereta ayah tiada apa- apa. hanya bergesel dengan kereta BMW tersebut dan meninggalkan kesan cat berwarna merah yang boleh dihilangkan dengan hanya mengelapkannya dengan kuat sedikit sahaja.

kami terus ke dataran kulai, namun.. hampa. tiada countdown. kami pun terus membuat keputusan pulang semula ke rumah. hanya makan angin suka- suka.

5... 4... 3... 2...1...... tepat 12.00 malam.

"Boom..! Boom...!"

kami memandang ke arah bunyi tersebut di sebelah kiri.

wah, kami terlihat percikan bunga api berwarna- warni menandakan telah tibanya detik kemerdekaan. saya terus meminta ayah ke sana. namun, ibuku tidak mahu tapi ayahku mengerti tujuanku. ayah terus bergerak ke sana. saya bukan hanya untuk melihat percikan bunga api yang meriah tapi untuk melihat suasana menyambut kemerdekaan pada malam tersebut.

"kan ibu dah cakap tadi, tak payah pergi... susah nak parking.. ibu tak suka tempat- tempat macam ni. agaknya sebab kita nak pegi tempat macam ni lah, kereta kita tadi tiba- tiba boleh excident pula.."

ibu sememangnya tidak setuju dari awalnya. memang, jalan sangat sesak. namun, sempat jua melihat bunga api sekejap. tapi hal yang saya sedihkan ialah, bagaimana rakyat malaysia yang melaungkan merdeka, merdeka dan merdeka.. juga dengan bangganya mengibarkan bendera jalur gemilang itu. huh, saya sungguh kecewa.

selesai sahaja rakyat malaysia melaungkan merdeka, terus dimulakan dengan persembahan karaoke. majoritinya adalah melayu dan indon. tidak pula ku lihat kelibat bangsa lain di dalam konsert tersebut. menyanyikan lagu ella, tapi penyanyinya entah siapa, dengan suara yang agak sumbang melalak di atas pentas. agaknya itulah merdeka pada pemikiran mereka. yang ramai- ramai di bawah pula berkhayal 'melayan' tekak- tekak sumbang tersebut. senang kata, gayanya seperti di dalam disko walaupun waktu itu di hadapan IOI Mall, Bandar Putra, Kulai. Dengan dua- dua tangan di atas dan bergelek- gelek lelaki perempuan tanpa segan silu. sungguh memalukan. mereka mempunyai maruah dan harga diri atau tidak?

saya melihat ke arah polis- polis di situ yang ibarat tunggul mati. dah la tunggul, mati pulak tu.. mereka ibarat tidak mampu berbuat apa-apa. pelik saya.. bagaimana event seperti ini boleh lulus. tanyalah pada siapa pucuk pimpinannya..

kami berpatah balik pulang ke rumah. hanya singgah sekejap sahaja. saya pulang dengan hampa.

ini kah yang dikatakan harapan bangsa? saya teringat jenaka oleh Ustaz Akhil Hayy.

"agaknya, kalau kekal beginilah rentak hidup orang muda, agaknya dalam parlimen nanti terdiri daripada penagih- penagih dadah, bohsia- bohsia, pimpinan semua cakap meleret- leret macam orang khayal.... hmm.. gua rasa kalau lu orang bikin tanah macam ni, boleh buat banyak duit.. benda ni semua takde faedah.. gua lalok arr..."

agaknya macam tu keadaan dalam parlimen akan datang? kerana semua minda telah musnah.

saya sangat menyayangi sahabat- sahabat saya. saya sangat menyayangi saudara- saudara saya.. saya sangat menyayangi negara Malaysia.. saya sangat menyayangi Islam..

dimanakah tanggungjawab kalian sayangku???

5 comments:

Muhafis said...

best bace cite enko..
x der ape yg menarik di kulai.. trn la iskandar malaysia..
tempat baru dijulang.. =)

Muhafis said...

syu. letak la ak kat blog roll enko.. kay

ibnutoha said...

huhu..seronok bace crite org johor..rindu johor..
huhu

Farid KurmaBam said...

Nasib baik kat Kelantan ni takde benda-benda macam tu. Tapi kerajaan persekutuan ada jugak bawak mari hiburan melampau kat Kelantan ni kadang-kadang. Sedih betul...

Farid KurmaBam said...

AJA! AJA! FIGHTING!