...:: demi masa ::...

...:: demi masa ::...
"Demi Masa,
sesungguhnya manusia itu benar-benar
berada dalam kerugian
kecuali orang-orang yang
beriman,

dan mengerjakan amal
soleh

dan berpesan-pesan dengan
kebenaran serta kesabaran."

Monday, September 8, 2008

Program Rakan Muda... hehe.

ini commentku di group rakan muda.. saje je letak kat sini sekali.. =)

salam ramadhan.. err... kene bagitau jawatan gak ke? saya nurul syuhada, ketua sekretariat unit rakan muda uitm johor.. yup, semester ini mmg sedikit padat dgn RMWD IPT.. alhamdulillah segalanya berjalan dgn lancar...

Program RMWD IPT sememangnya sangat baik dijalankan kerana dapat merapatkan hubungan pelajar universiti dengan penduduk kawasan luar bandar. kita sedia maklum kebanyakan penduduk kawasan luar bandar sememangnya kurang terdedah dengan pelbagai ilmu di luar kotak pemikiran mereka. Contohnya, mereka tahu mengenai kepentingan Islam dipraktikkan dalam seluruh kehidupan, mereka tahu mengenai isu- isu semasa amat penting, mereka tahu permainan pemikiran manusia di zaman global itu penting, namun disebabkan mereka di bawah jagaan ibu bapa dan tinggal di kawasan yang agak terpencil, ini membuatkan mereka kurang menerima pendedahan luar disebabkan oleh komunikasi yang kurang meluas. oleh yang demikian, diharap agar kehadiran pelajar universiti dapat membuka minda mereka disamping berkongsi pengalaman untuk melahirkan lebih ramai orang yang lebih berjaya. Sebenarnya, penduduk kampung sememangnya dahagakan aktiviti berfaedah terutama dikalangan remaja disamping ia dapat mengelakkan mereka daripada terjebak dalam pelbagai kegiatan yang tidak berfaedah. Diharapkan agar mana- mana IPT yang terlibat dgn RMWD IPT akan menjalinkan tali silaturrahim secara berterusan dengan keluarga angkat dan pihak belia juga JKKK kampung berkenaan. Anda hebat!

Khamis ini juga insyaAllah akan diadakan program jejak warisan.. asalnya aktiviti dalam program ini ialah membuat dodol, bubur lambuk dan sebagainya tapi diubah kepada program gotong royong membersihkan kawasan perkuburan.. moga program ini memberi impak yang baik kepada semua peserta lagi2 dalam bulan ramadhan ni.. selain dapat mengingatkan peserta mngenai kematian yang datang tidak diduga dan menyedari bahawa 1 hari nanti kita juga akan kembali ke tanah jua. Remaja adalah tunggak masa depan negara!

Baru2 ini juga telah diadakan program belia remaja (Y2Y) dun peringkat daerah segamat di ulu tiram, johor. Program itu kebanyakannya disertai pelajar- pelajar yang bermasalah. saya telah dipilih sebagai penghuluwati program tersebut. program yang dijalankan amat menyeronokkan namun kadang2 agak tension juga dengan budak2 ni tapi takpelah.. nama pun adik- adik.... namun, bila dikaji dan diperhatikan, disebalik riak muka mereka yang sentiasa gembira (macam takde ape2 masalah), disebalik kenakalan mereka melawan cakap, kebanyakan mereka punyai masalah peribadi yang tersendiri.. mmg tepat, orang yang terlalu gembira, selalunya pasti ada something wrong somewhere.. hmm... sebenarnya mereka punya hati yang baik cuma mungkin latar belakang keluarga dan juga beberapa masalah peribadi. namun, mahasiswa haruslah cuba sedayanya mendekatkan diri dengan mereka dan cuba untuk mengubah mentaliti mereka kerana mereka sememangnya seorang yang berjaya!

Rasanya, itu saja dululah yang dapat saya kongsikan kerana kesuntukan masa.. semoga bertemu lagi!! selamat berpuasa kawan2..! =)

No comments: