...:: demi masa ::...

...:: demi masa ::...
"Demi Masa,
sesungguhnya manusia itu benar-benar
berada dalam kerugian
kecuali orang-orang yang
beriman,

dan mengerjakan amal
soleh

dan berpesan-pesan dengan
kebenaran serta kesabaran."

Tuesday, September 2, 2008

Kepulanganku ke kampung berpuasa.. =)

hmmm... nak cerita apa ea...? tempoh hari saya pulang ke kampung.. bertemu dengan atok yang sudah semakin hari semakin sihat.. sampai kampung, saya peluk cium nenek, saya peluk cium atok.. rindunya pada mereka... saya teringat beberapa masa sebelum ini saya ke hospital meninggalkan segala tugasan2 pentingku di universiti untuk melihat keadaan atok di hospital.. sedihnya waktu itu Tuhan saja yang tahu... tika itu atokku tidak ceria seperti kebiasaannya.. saya sangat bersyukur atokku sudah sihat...

hmmm, saya jua terasa sedih kerana orang kesayangan saya tak berkesempatan berpuasa bersama keluarga kerana komitmennya di kampus.. saya doakan dia pulang berhariraya di sini nnt ya.. =)

mengenai puasa kali ini, alhamdulillah mudahan dalam jadual saya tidak terlalu padat dgn aktiviti seperti kebiasaannya.. ku kira, inilah realiti kehidupanku.... sememangnya, saya seorang remaja wanita yang sangat nakal dan lincah! ;p

saya suka pulang ke rumah di taman aman ni, bukan hanya kerana rindu untuk bertemu keluarga, namun pelbagai pelajaran yang saya dapat bila pulang rumah.. pertamanya, alhamdulillah kerana dapat berpuasa pertama bersama keluarga yang tersayang... ibu, ayah, angah, abg opi, abg cik, dan ayu.. saya menyayangi mereka.. =)

sampai ja di rumah semalam, belum sempat mandi lagi, saya duduk bersembang bersama ibu, bercerita macam2 sampai ibu saya pening mendengar cerita yang berbelit- belit. hehehe. terus, ibu sudah pastinya bercerita tentang gimana hendak mencari calon suami.. dan ibu sangat menekankan kekuatan agama, kematangan berfikir, sikap jua tidak panas baran.. haha. berulang2 kali juga ibu bercerita apa yang ibu dapat dalam usrah yang lepas, mengenai ciri2 ahli- ahli syurga.. ibu berulang kali mengatakan ayah mempunyai ciri- ciri tersebut.. saya mengidamkan suami seperti ayah.......

selain penyabar, tenang, dan lain2nya, satunya, ayah seorang yang jiwanya sangat rapat dengan masjid.. kalau di taman aman ini, surau... saya sangat mengagumi ayah.... ayah sentiasa ke surau solat berjemaah jika diluar waktu kerja.. alhamdulillah, opi dan izul ke terawikh tadi memakai jubah serta kopiah.. kelakar juga tapi saya suka melihat adik2 saya.. saya sangat bersyukur memperoleh adik2 kesayangan seperti mereka.. senakal2 mereka, mereka punya hati yg baik.. =) sikap dan sifat ayah yang luhur itu mengalir dalam jiwa adik2.. doa moga mereka mampu menjadi imam seperti ayah... opi juga petang semalam azan di surau jua baru2 ini telah pergi ke kursus imam dan bilal bagi persediaan terawikh di sekolahnya.. opi sebagai bilal di sekolahnya.. =) saya bersyukur sangat...

ibu juga saya kagumi.... teringat tadi, balik dari terawikh, ibu mengajak kami bertadarus... setiap seorang baca 2 mukasurat, ibu, saya, angah, opi, izul, ayu... berganti- ganti. saya kagumi adikku, ayu.. masih kecil (8 tahun) tapi bacaannya lancar... malunya.. tajwidnya ku kira lebih bagus dari kami adik- beradik... kekadang, ibu mengaji bersama ayu, dan saling menyemak tajwid bacaan mereka bersama- sama.. terkedu. hehe. ayah pulang dr surau selepas mengimamkan terawikh 20 rakaat (kami 8 rakaat ja.. hehe), ayah tersenyum...

sesungguhnya, saya sayangi keluarga ini.. jua berharap akan memperoleh keluarga seperti didikan ayah dan ibu...... amin..

"Selamat Berpuasa"

No comments: