...:: demi masa ::...

...:: demi masa ::...
"Demi Masa,
sesungguhnya manusia itu benar-benar
berada dalam kerugian
kecuali orang-orang yang
beriman,

dan mengerjakan amal
soleh

dan berpesan-pesan dengan
kebenaran serta kesabaran."

Monday, September 22, 2008

Ketakutan menghadapi kematian. saya bermimpi.

Dengan nama Allah Yang Maha Pemurah Lagi Maha Penyayang..

Segala puji bagi Allah Tuhan sekalian alam..

Malam tadi, semasa solat terawikh, saya merasakan degupan jantung saya laju.. sangat laju. saya merasa gementar. nafasku pendek- pendek. seperti biasa, berfikir apakah Tuhanku memandang kearahku? apakah aku berkesempatan untuk menunaikan lagi solat terawikh untuk hari seterusnya?

Ya Rabbi, ampunilah seluruh dosa- dosaku...

Malam yang sepi...

saya hanya memandang kearah katil. kosong. diri ini masih takut untuk tidur.. adakah masih punya waktu untuk saya menikmati oksigen ini pada hari esok? apakah cukup segala amalanku untuk bertemu dengan Allah Tuhanku?

Segera saya putarkan lagu alhamdulillah by opick. lagu yang sungguh mendamaikan hati.

(nota: lagu yg sedang dimainkan ini).

Bersujud kepada Allah
Bersyukur sepanjang waktu
Setiap nafasmu, seluruh hidupmu
Semoga diberkahi Allah

Bersabar taat pada Allah
Menjaga keikhlasannya
Semoga dirimu, semoga langkahmu
Diiringi oleh rahmatNya

Alhamdulillah wa syukurilah
Besyukur padamu ya Allah
Kau jadikan kami saudara
Indah dalam kebersamaan

Saya merasakan sungguh bahagia... rasa ingin tersenyum sahaja. (saya tidak gila ya?)
kerna memikirkan saya sangat bersyukur kerna dapat merasai ketenangan ini.

bersyukur jua kerna saya mempunyai sahabat-sahabat seperjuangan yang sungguh menyayangi saya.. sentiasa mengajar saya, tidak jemu- jemu menasihati saya walaupun saya boleh dikatakan agak degil juga.. =') -terkenangkan kisah- kisah silam.

saya ingin menyatakan disini, saya amat menyayangi sahabat- sahabatku....

kak ros yang sangat saya sayangi, kak ana yang sangat saya rindui, kak zarina, kak su, kak ayu, kak raudhah, ayu, dayah, hajar, alin, fiza, nur, ika, lina, dan semuanya............

...semua sahabat- sahabat di Masjid As- syakirin... sungguh saya mencintai semua.....

namun, yang paling penting, untuk bertemu cinta hakiki, iaitu...

Allah Subhanahu Wa Ta'ala......

Tuhanku...

*****************************************************

selesai sahaja segala kerja- kerja dunia, saya terus ke katil.. lalu mengucapkan...

"Aku bersaksi tiada Tuhan selain Allah, dan aku bersaksi Nabi Muhammad utusan Allah"

terlena..

Tiba- tiba saya berada di sebuah tempat. jua boleh dikatakan sebuah pondok yang cantik. ramai orang di situ. semuanya wanita. ada yang muda, ada juga yang sudah berumur. semuanya berpakaian serba putih. saya hanya memerhati sekeliling. masing- masing tidak peduli.

saya berjalan- jalan di ruang itu. kelihatan disekeliling kami berterbangan rangkaian- rangkaian bunga- bunga ros putih. sangat banyak. ku lihat bunga- bunga berterbangan itu diselang- seli wajah- wajah manusia seperti mencari sesuatu.

ada seorang wanita tua berjalan- jalan. saya tidak pasti apakah sempat atau tidak saya berbual dengan wanita tersebut. namun, tiba- tiba wanita itu longlai, terhuyung- hayang, sedikit demi sedikit terus terjatuh dan terbaring di atas lantai....

innalillahi wainna ilaihi rajiun...

saya hanya terkedu melihat situasi itu. saya merasa ketakutan. apakah selepas ini giliran saya. saya terlalu takut... Ya Allah....

Terus ku lihat kelibat sahabatku, aien. saya terus mendakapnya. namun saya merasakan nafasku sudah semakin tipis.

nafasku semakin pendek.

namun terus berusaha bernafas

walau dalam ketakutan..

nafasku tersangkut- sangkut..

semakin susah bernafas.

Ya Allah, aku dahagakan udaraMu................................................

terasa hingga ke kerongkong......

Lailahaillallah..........

"Kok, kok, kok. ayam berkokok.. ayam dah kena penyakit........."

(nota: ini nyanyian dalam ceramah ustaz akhil hayy yang ku jadikan ringtone telefonku)

temanku mengejutkanku untuk bersahur. jam 4.50 pagi.

Alhamdulillah, saya masih hidup...

Ya Allah, ampunilah segala dosa- dosaku, dosa kedua ibu bapaku, doa adik- adikku, dosa sahabat- sahabatku, dosa guru- guruku, dosa pemimpin- pemimpinku, dosa saudara- saudaraku samada yang masih hidup dan yang telah pergi jauh menghadapMu....

amin.

1 comment:

Muhafis said...

syuq, best bace entry enko..
ustaz ak ader bg msg..
buat ak takut seminggu siak..

" dekat nya mati dgn manusia seperti kerlipan mata. bila mata ditutup, mgkin apabila kerlipan itu di buka, kita sudah berada di alam lain........"