...:: demi masa ::...

...:: demi masa ::...
"Demi Masa,
sesungguhnya manusia itu benar-benar
berada dalam kerugian
kecuali orang-orang yang
beriman,

dan mengerjakan amal
soleh

dan berpesan-pesan dengan
kebenaran serta kesabaran."

Saturday, April 4, 2009

Bahagianya ramai keluarga!

Assalamualaikum.

Pagi tadi, jam 8 pagi hingga 1 tengahari, Unit Sekretariat Rakan Muda UiTM Johor di sini menganjurkan Program Keluarga Gemilang Felda Medoi UiTM Johor. Ia adalah susulan daripada Program Rakan Muda Wawasan Desa IPT yang dijalankan pada awal semester lepas.

Alhamdulillah, ramai keluarga yang hadir. Rasa gembira melihat bila anak- anak di UiTM Johor ni berjumpa dengan mak dan ayah angkat mereka. Tapi, mak dan ayah syu tak datang, mereka ke Melaka, abang Ayie je datang.. =)

Suka melihat teletah adik- adik SK LKTP Felda Medoi, terharu saya bila saya sampai saja, mereka terus jerit,"eh, Kak Syuhada!".. terharu bila adik- adikku masih mengingati nama saya =)

Anak- anak adalah ibarat kain putih kan? ibubapa yang mencorakkannya...

Ada masa tadi selepas tayangan Palestin, memberi peluang satu slot untuk saya bercerita kepada adik- adik, para belia dan mak ayah semuanya. Allah memberi ilham bercerita mengenai kasih- sayang ibu bapa dan saya kaitkan kasih sayang itu dengan Pencipta, penekanan solat lima waktu, rukun iman dan islam, asmaul- husna, surat cinta- Al Quran dan apa lagi ya? heheee.. bebel aje lah.. semuanya banyak yang diambil dari experiences dalam ESQ Training...

Bila saya tanya, "adik- adik tiap hari baca Al- Quran berapa m/s?". ada yang kata 2, ada kata 3...
"Sayang mak ayah tak? kalau mak marah adik2, sayang mak banyak2 ke sayang sikit2 je?"

jawabnya,"sayang banyak- banyak...". terus saya kata,"nanti mak ayah kat rumah nanti boleh marah anak- anaknya, nanti diorang makin sayang..." ;p

Comelnya budak- budak kecil ni.. seronok mereka terutama bila diajak pergi melawat library.. Canggih ya agaknya? harap moga mereka punya cita- cita belajar bersungguh- sungguh dan belajar di menara gading nanti!

paling penting, doaku: moga mereka semua tergolong dalam kalangan orang2 soleh.

No comments: